Fő menü
GreenCar Program
 
News: GreenaCar Congress 2007
http://www.greencarcongress.com/

SZIE ÖNKÉNTES KLÍMAPROGRAM
GreenCar projekt 
Készítette: SZIE Regionális Szaktanácsadási Központ

Programvezető: Dr. Fogarassy Csaba

Bevezetés
A SZIE Önkéntes Klímaprogram alapkoncepciója szerint, az egyetemi infrastruktúrák okszerű működtetésével CO2 emisszió elkerülés érhető el.  A program működési sajátossága az egyetemi polgárok aktív együttműködését feltételezi, ezáltal elérheti a kívánt publicitást, társadalmi felelősséget erősítő hatását. Az elmúlt félévben tapasztalt hibrid autó láz, mely Amerika után Európát is elérte, nyújtotta számunkra a GreenCar program alapötletét. 

A GreenCar koncepció alapja
A hazai gépkocsi értékesítési trendek és a hozzá kapcsolódó reklámtevékenységek következetesen igazolják számunkra, hogy a növekvő üzemanyagárak és a magas üzemeltetési költségek nem hagyják tétlenül a gépjárműgyártókat és a tulajdonosokat sem. Az emissziótakarékos gépkocsik (hibrid, bioüzemanyagos, hidrogénes stb.) különböző típusainak megjelenése szinte heti rendszerességgel zajlik a kínálati piacon. Ugyanakkor a fogyasztók, vásárlók számára is különböző előkalkulációk készülnek arról, ha ezt vagy azt a „Greencar”-t választják, akkor évente 500 $ vagy 1500 $ takaríthatnak meg az olcsóbb üzemanyag árakon, vagy a csökkentett parkolási díjszabáson keresztül. A fejlődési irány tehát egyértelmű az autóértékesítési gyakorlatban (pl. a Toyota Prius II, a legismertebb hibrid kisautó eladási számai ötszörösek a 2006 évi adatokhoz képest). Ezt a lendületet és tendenciát szeretnénk beépíteni és viszontlátni az Egyetemi Klímaprogram működtetése során is, melyre a GreenCar program nyújthat lehetőséget.  

A GreenCar mechanizmus
A projekt működtetés hosszú távú lendületét, a „CO2 elkerülés” érdekeltség alapú megteremtése jelentheti. Ennek egyik eszköze a CO2 elkerülési technikák kialakításának és alkalmazásának megfelelő szintű kompenzálása.  A GreenCar mechanizmus tehát alapvetően a CO2 elkerülés technikáinak egy adaptált jutalmazási mechanizmusa, mely egy teljesítményalapú zöld gépkocsipark használati rendszerre épül.  Előzetes kalkulációink és tárgyalásaink szerint, az autógyártók tesztelési célból 20-25 db zöld rendszerű tesztautót bocsáthatnak az egyetemünk rendelkezésére, melyeket az egyetemi polgárok a mindennapi használatban próbálhatnak ki. Gyakorlatot és tapasztalatot szerezhetnek a működtetésben, ugyanakkor a demo projektnek köszönhetően jelentős reklámtevékenységet is eszközölnek a zöld gépjárművek gyártói részére is.  A GreenCar mechanizmus az egyetemi Klímaprogram egyik pillérét adhatja, mely a lebonyolításra kerülő egyéni CO2 csökkentésre irányuló projekteken keresztül valósulhat meg. A koncepció a következő: az a szervezet, amely CO2 csökkentési programot fogalmaz meg, illetve a megvalósítást is elkezdi, az a GreenCar programon belül jogosult lehet egy vagy akár több zöld-gépkocsi használatára és üzemeltetésére az emisszió megtakarítás mértékéig (az emisszió megtakarítás pénzben is kifejezhető a CO2 tőzsdei értékesítése okán). A CO2 megtakarítási programok kezdeményezője csak valamely szervezeti egység (pl. kar, intézet, tanszék, kutatócsoport, pénzügyi osztály, nyomda, kollégiumi épület stb.) lehet, mely a vállalását önként, de kötelező érvénnyel teheti meg. A CO2 megtakarítás bevételeinek tehát fedeznie kell a gépkocsi használat és üzemeltetés költségeit, mert ellenkező esetben a költségeket a hagyományos módon kell törleszteni.A program elkezdését 2008-ban egy célirányos innovációs fejlesztési program keretén belül javasoljuk a Regionális Szaktanácsadási Központ koordinálásával, mivel így lehetőség nyílik a forgalmazó cégek részére egy alacsonyabb programfinanszírozási rendszer kialakítására, valamint a CO2 elkerülési programokban résztvevő szervezeti egységek gyakorlottságának megteremtésére. 

Várható eredmények
Példaértékű jelenség lehet, ha a SZIE egyetemi parkolóban csak környezetbarát, emisszió takarékos gépjárműveket láthatunk, és ez követendő mintaként szolgálhat minden egyetemi polgárnak.  A CO2 elkerülési programok száma és hatékonysága rendkívüli mértékben megnövekedhet a motivációs program miatt, mely az Egyetemi Klímaprogram számára is lendületet adhat hosszú évekre. A GreenCar program révén kettős CO2 elkerülés érhető el, mivel a gépjárműpark működtetésének megtakarítása ugyanúgy CO2 megtakarítást okoz évről-évre, mint minden egyes CO2 elkerülési program. (Ennek a tevékenységnek az értékesítési bevételei az egyetemi infrastruktúra CO2 semleges fejlesztésére fordíthatók.) A GreenCar program révén minden egyetemi polgár és szervezeti egység személyesen is részt vehet CO2 elkerülési klímaprogramban, mivel kézzelfogható eredménye lesz a „fáradozásainak”. A program bővítése elképzelhető a későbbiek során az emissziómentes motorkerékpárok vagy kerékpárok rendszerbe iktatásával is! 

Lehetséges partnercégek és gépkocsik a programban:
Toyota – Toyota Prius II, Lexus IS 450hFord – Focus flexifuel, Escape hybridSAAB – 9.3 - 9.5 BIOPowerHonda – Accord és Civic HybridVolvo – S60, V70 flexifuel, biodieselBMW – X3, H7 hybridMercedes – „A” series hybrid 

Gödöllő, 2007. augusztus 31.
Date / Time